Het is weer tijd om motorolie te kopen! Vroeger liet ik het motorolie kopen standaard aan mijn vader over, maar nu ik zelf een oldtimer op de kop heb weten te tikken en ik na een cursus automechaniek ook zelf de handen uit de mouwen durf te steken, is motorolie kopen iets wat ik graag zelf in handen neem. Het lijkt immers allemaal eenvoudig; gewoon naar de winkel stappen en een bus motorolie kopen waarbij je kijkt naar het type van benzine en ‘that’s it’. Toch draait het bij motorolie kopen om veel meer dan het type benzine. Dit is zeker het geval als je over oldtimers spreekt. Vandaag wil ik dan ook dieper ingaan op een van de eigenschappen van motorolie die je keuze zou kunnen en misschien zelfs zou moeten beïnvloeden: de keuze tussen monograde en mineral multigrade motorolie. Voor ik het verschil tussen monograde en mineral multigrade echter in detail omschrijf, lijkt het me nuttig om eerst de term viscositeit te definiëren.
Wat is de viscositeit bij motorolie?
Met de term viscositeit wordt verwezen naar de dikte van een olie. Alles heeft te maken met de weerstand tegen vervorming van de moleculen die in motorolie aanwezig zijn. Bij een hoge viscositeit is er meer weerstand en zal de motorolie minder vloeibaar zijn en dus minder goed stromen. Bij een lage viscositeit is er minder weerstand, zal de motorolie vloeibaarder zijn en dus beter stromen.
Monograde vs minerale multigrade motorolie kopen
Nu we het begrip viscositeit onder de knie hebben, is het tijd om het verschil tussen monograde en minerale multigrade motorolie te bespreken. Deze keuze is namelijk belangrijk bij het motorolie kopen.
Monograde motorolie voldoet aan een bepaalde viscositeitsklasse waardoor deze motorolie geschikt is bij een bepaalde temperatuur. In de naam van de motorolie zal je op de letter S of de letter W stoten. S staat hierbij voor Summer en W voor winter. Zoals de letters al aangeven, is deze motorolie seizoengericht en gebruik je monograde motorolie S best in de zomer en monograde motorolie W in de winter. De viscositeit bij S motorolie zal 40, 50 of 60 zijn, terwijl dat bij het W type 5, 10 of 20 zal zijn.
Bij het kopen van motorolie , kan je echter tegenwoordig ook voor mineral multigrade motorolie opteren. Denk maar aan motorolie van het type SAE 15W40 of SAE 20W50. Bij dit type van motorolie past de viscositeit van de olie zich aan naargelang de buitentemperatuur. Bij SAE 15W40 bijvoorbeeld heeft de motorolie bij temperaturen onder de 0°C een viscositeit van SAE 15W, terwijl dit boven de 0°C SAE 40 zal zijn. Een gigantisch voordeel op de monograde motorolie natuurlijk aangezien je dit type van motorolie het ganse jaar door kunt gebruiken. Bij het motorolie kopen, kies ik persoonlijk dan ook steeds voor mineral multigrade motorolie. Deze motorolie heeft namelijk enkel maar voordelen.